miercuri, 3 august 2011

Greseli gramaticale

Si cum de multe ori imi prind urechile cand vine vorba de cuvinte usoare, dar intortocheate pentru mintea mea ingusta, dau search pe Google ca tot omu' ce se respecta si imi calmez nelinistea. O parte din cuvintele ce urmeaza sunt usoare si in mintea mea nu exista alta varianta decat cea corecta, dar probabil sunt anumiti indivizi ce abia acum invata cum e corect si cum nu. Asa ca, celor ca mine, cat si mie insumi, imi urez lectura placuta, caci va trebui sa citesc de 'nspe mii de ori treburile astea, pana cand nu va trebui sa mai dau search pentru 'fii'-ul vietii!


Corect Greșit
Eu am numai trei picioare. - Am decât 10000 lei.
Mai lipsește doar Mihai.
Nu am decât 10000 lei.
Eu sunt - Nu sînt, eu sânt
Înger - Ânger
A hotărî - A hotărâ
Reîntregire - Reântregire
Hotărât - Hotărît
Hotărând - Hotărînd
Fii cuminte! - Fi cuminte!
Să fii punctual. - Să fi punctual.
Să nu fii trist. - Să nu fi trist.
Nu fi fraier! - Nu fii fraier!
Să fi știut ce pierd, n-aș fi lipsit. - Să fii știut ce pierd, n-aș fii lipsit.
Aș fi mândru dacă aș lua un premiu. - Aș fii mândru dacă aș lua un premiu.
Promit că voi fi punctual. - Promit că voi fii punctual.
Munții noștri - Munții noștrii
Băiatul a cărui carte - Oricum altcumva
Fata a cărei carte
Băiatul ale cărui cărți
Fata ale cărei cărți
Băieții a căror carte
Fetele a căror carte
Băieții ale căror cărți
Fetele ale căror cărți
Băiatul al cărui câine
Fata al cărei câine
Băiatul ai cărui câini
Fata ai cărei câini
Băieții al căror câine
Fetele al căror câine
Băieții ai căror câini
Fetele ai căror câini
Eu creez - Eu crez
Tu creezi - Tu crezi
El creează - El crează
creare - creere
Eu creez - Eu creiez
Eu agreez - Eu agreiez
Eu întemeiez - Eu întemeez
Eu încleiez - Eu încleez
Fumător inveterat - Fumător învederat
Adevăr învederat - Adevăr inveterat
Masculin - Oricum altcumva
Eu însumi
Tu însuți
El însuși
Noi înșine
Voi înșivă
Ei înșiși
Feminin
Eu însămi
Tu însăți
Ea însăși
Noi însene
Voi însevă
Ele înseși (însele)
Repercusiune - Repercursiune
Oprobriu - Oprobiu
Complet - Complect
Delincvent - Delicvent
- Delictvent
Piuneză - Pioneză
Saxana - Sarsana
Crevetă, pl. crevete
Crevete, pl. creveți
Suport, pl. suporturi - Suport, pl. suporți
Laser, pl. lasere - Laser, pl. laseri
Reactor, pl. reactoare - Reactor, pl. reactori
Festival, pl. festivaluri - Festival, pl. festivale
Jantă, pl. jante - Jeantă/geantă, pl. jenți/genți
Grep sau grepfrut sau grape-fruit - Oricum altcumva
Ingrediente (pl. lui ingredient) - Ingredienți
Amândurora (dativul lui amândoi) - Amândorura
De asemenea - Deasemenea
Merită să aștepți - Se merită să aștepți
Ce-i cu cărțile astea pe masă? - Ce-s cu cărțile astea pe masă?
Serviciu - Servici
Mi-ar plăcea - Mi-ar place
Cartea de pe noptieră - Cartea după noptieră
Cartea pe care am citit-o - Cartea care am citit-o
Omul pe care l-am întrebat - Omul care l-am întrebat
Cartea care mi-a plăcut
Omul care mi-a răspuns
Optsprezece - Oricum altcumva
Optulea - Oricum altcumva
Mă doare apendicele. - Mă doare apendicita.
Mă dor amigdalele. - Mă doare amigdalita.
Un copil - Copii se joacă
Doi copii
Copiii se joacă
Un cobai - Cobaiii sunt rozătoare
Doi cobai
Cobaii sunt rozătoare
Majoritatea salariaților este mulțumită... - Majoritatea salariaților sunt mulțumiți...
Cel mai bine plătită doctoriță - Cea mai bine plătită doctoriță
Până număr până la trei să plecați de-aici! - Până număr la trei să plecați de-aici!
Dă-te la o parte. - De-te la o parte
Dați-vă jos. - Dădeți-vă jos.
Nu face asta. - Nu fă asta.
Chiuvetă - Ghiuvetă
A avansa - A avansa înainte
De ce râzi? - De ce te râzi?
Îmi place cineva - Îmi place de cineva
Orar, pl. orare - Orar, pl. orarii
Drajeu, pl. drajeuri - Drajeu, pl. drajee
Preț mare - Preț scump
sandviș / sandvici / sanviș - Oricum altcumva
Nes (prescurtare de la nescafe) - Ness
Lubrifiant - Lubrefiant
Președinție - Președenție
Anticameră - Antecameră
Genuflexiune - Genoflexiune
Remarcă, pl. remarce - Remarcă, pl. remarci
Să aibă parte - Să aibe parte
Abia - Abea
El/ea se așază - El/ea se așează
Clasa întâi - Clasa a-ntâia
Clasa întâia
Colonel, pl. colonei - Colonel, pl. coloneli
Sticlă de un litru - Sticlă de un kilogram
Greșeală - Greșală
Până la adânci bătrâneți - Până la adânci bătrânețe
Ora unu - Ora una
Ora două - Ora doi
Ora douăsprezece - Ora doisprezece
Ora douăzeci și unu - Ora douăzeci și una
Ora douăzeci și două - Ora douăzeci și doi
Am luat un pix de la ei și li l-am dat înapoi - Am luat un pix de la ei și i l-am dat înapoi
Obstetrică - Obstretică
Nu există așa ceva - Nu se există așa ceva
Liniște! Să se audă musca! - Liniște! Să nu se audă musca!
Cu surle și tobe - Cu surle și trâmbițe
Datorită publicului și încurajărilor acestuia... - Datorită publicului și a încurajărilor acestuia...
Calmar - Calamar
... la toate nivelurile ... - ... la toate nivelele ...
Multe din marile descoperiri au fost făcute fortuit. - Era crispat și zâmbea fortuit.
celălalt - celălant
cartea anului acestuia - cartea anului acesta
El se înșală. - El se înșeală.
Vrea să (te) înșele. - Vrea să (te) înșale.
Eu crăp (de râs, de ciudă). - Eu crap (de râs, de ciudă).
Tu crăpi (de râs, de ciudă). - Tu crapi (de râs, de ciudă).
Când am venit la tine, tu plecaseși deja. - Când am venit la tine, tu plecasei deja.
Ne-am văzut doar o dată în ultimul an. - Ne-am văzut doar odată în ultimul an.
A fost odată ca niciodată... (cândva) - A fost o dată ca niciodată...
Odată cu Ana, a venit și Barbu. (concomitent) - O dată cu Ana, a venit și Barbu.
Era vesel și odată s-a întristat. (deodată) - Era vesel și o dată s-a întristat.
cereți voie înainte să plecați. - cere-ți voie înainte să plecați.
Nu trageți! - Nu trage-ți!
Cere-ți drepturile tale. - Cereți drepturile tale.
Trage-ți pătura pe tine. - Trageți pătura pe tine.
veni și eu cu voi. - venii și eu cu voi.
Cât am putut dormi! - Cât am putut dormii!
A fost învestit în funcția de ... - A fost investit în funcția de ...
Câine surd la vânătoare. - Câine sur la vânătoare.
A da sfară/șfară în țară - A da sfoară în țară
Condițiile optime - Condițiile cele mai optime
O listă completă - O listă foarte completă
Din cauza vremii urâte, n-am mai mers la munte. - Din cauza la vremea urâtă, n-am mai mers la munte.
Întreprinde, întreprindere, întreprinzător... - Intreprinde, intreprindere, intreprinzător...
Risc să dau un pronostic... - Mă risc să dau un pronostic...
Riști să-l înfrunți pe șef? - Te riști să-l înfrunți pe șef?
Antidrog - Anti-drog
Nerespectuos - Ne-respectuos
Răspoimâine - Răs-poimâine
Le-am mulțumit celor care m-au ajutat.                        I-am mulțumit unuia dintre cei care m-au ajutat.                                                                        Le-am mulțumit la trei dintre cei care m-au ajutat.                                                                              Le-am mulțumit la asemenea/astfel de oameni pentru ajutorul dat. - Le-am mulțumim la cei care m -au  ajutat.                                         I-am mulțumit la unu dintre cei care m-au ajutat.
Abrogarea legii adoptate acum un an - Abrogarea legii adoptată acum un an
Nu mai știu ce să cred. - Numai știu ce să cred.
Numai tu știi ce s-a întâmplat. - Nu mai tu știi ce s-a întâmplat.
Mostră (cu sensul de eșantion, probă) - Monstră
A împodobi - A înpodobi
A împroșca - A înproșca
A se îmbuiba - A se înbuiba
A îmbiba - A înbiba
Ouăle sunt proaspete. - Ouălele sunt proaspete.
Încondeierea ouălor este o tradiție frumoasă. - Încondeierea ouălelor este o tradiție frumoasă.
Tontălău - Tăntălău
Plouă încontinuu (incontinuu). - Plouă în continuu.
România este în continuu progres. - România este încontinuu progres.
Statele Unite ale Americii sunt o țară mare și puternică. - Statele Unite ale Americii este o țară mare și puternică.
O sumă de calități - Un summum de calități
Ascultă muzică la maximum/minimum. - Ascultă muzică la maxim/minim.
Maximum de profit cu un minim efort. - Maxim de profit cu un minimum efort.
Codrii înverziți sunt frumoși. - Oricum altfel
Înverziții codri freamătă.
Pantalonii albaștri s-au rupt.
Am discutat despre niște parametri importanți.
Parametrii cei mai importanți au fost discutați.
1) N-are niciun chef să facă ce i se cere. - N-are nici un chef să facă ce i se cere.
2) Nu e nici naiv și nici un om neștiutor. - Nu e nici naiv și niciun om neștiutor.
3) Mă confundați, eu nu am nici un frate, nici mai mulți. - Mă confundați, eu nu am niciun frate, nici mai mulți.
4) N-a venit niciunul. - N-a venit nici unul.
5) Nu-mi place nici unul, nici celălalt. - Nu-mi place niciunul, nici celălalt.
6) N-are nici (măcar) un prieten.
Neptun orbitează în jurul Soarelui. - Neptun orbitează Soarele.
Acest detergent este de calitate. - Acest detergent este calitativ.
Iaurt bogat în substanțe nutritive - Iaurt bogat în nutrienți
Biscuit - Biscuite
Un punct în plan este determinat de două coordonate. - Popescu este un fotbalist determinat.
Mi-am depus dosarul la Facultatea de Litere. - Am aplicat la Facultatea de Litere.
Concentrează-te! - Focusează-te!
A eșuat în mod jalnic. - A eșuat în mod patetic.
Ceremonia de graduare - Ceremonia de absolvire
In continuare - Incontinuare
Articol preluat de aici
Scuzati aranjarea in pagina, dar habar nu am cum sa le fac sa arate mai bine. Cand voi avea timp, ma voi stradui sa le fac sa arate 'normal'  Pin It

3 comentarii:

  1. Va rog sa formulati la genitiv si dativ expresia "cel mai bine platita doctorita".

    RăspundețiȘtergere
  2. Genitiv - "a doctoritei cel mai bine platita"
    Dativ - "doctoritei cel mai bine platita"

    RăspundețiȘtergere