Cu peste 2000 de metri altitudine, mai exact 2145 metri la Pasul Urdele (punctul cel mai înalt), Transalpina este cel mai inalt drum rutier din Romania si chiar din intregul lant al Muntilor Carpati, atat din tara cat si din afara ei, dar este si cel mai frumos, daca ma intrebati pe mine. Dar aici parerile sunt impartite. Cum majoritatea oamenilor ce au fost pe Transalpina cat si pe Transfagarasan, tind sa le compare pe cele doua, eu spun asa: Transfagarasan merita 10, dar Transalpina merita un 10 cu felicitari, si asta datorita peisajelor, salbaticiei, misterului
cat si pentru placuta senzatie de a circula cu masina pe creasta muntilor Parang. Absolut superb, mai ales daca ai noroc de vreme buna, cu cer senin.
Soseaua traverseaza Muntii Parang de la N la S fiind paralela cu Valea Oltului si Valea Jiului, aflandu-se intre acestea. Desi este mai inalta, mai veche si mai frumoasa decat Transfagarasanul, este mai putin cunoscuta deoarece cu toate ca este catalogat drum national, DN 67c (partial), Transalpina nu a fost pana in 2009 niciodata asfaltata.
Inceputurile acestui drum nu sunt atat de cunoscute pe cat s-ar crede. Unele surse sustin ca Transalpina a fost construita de armatele romane in drumul lor spre Sarmisegetusa, altele sustin ca şoseaua a fost construită şi pietruită de germani în timpul primului război mondial. Cert este ca, imediat dupa razboi, acest drum a fost dat uitarii, ceea ce a facut din Transalpina un drum greu de parcurs. Partea buna este ca astfel s-a mentinut neatinsa salbaticia si farmecul aparte pe care putine locuri din tara il mai au.
Sa trecem la experienta mea :) Am ramas uimita de cata lume am vazut acolo. Iti trebuiau minute bune sa poti traversa strada ca sa faci poze din toate partile. Incetul cu incetul, din pacate, va ajunge si acest colt de rai unul ticsit de tarabe cu suveniruri si hoteluri. Ceea ce nu este rau, ar spune unii, dar acest loc ar trebui mentinut asa simplu, dar de o raritate nemaiintalnita. Din pacate vremea nu a fost asa buna cu noi. Din Brasov am plecat la ora 9 dimineata, pe un soare ce ne-a incalzit sufletul de bucurie ca vom avea parte de vreme frumoasa. Aceasta s-a mentinut pana pe la ora 14 cand am inceput urcusul catre ceea ce avea sa fie cea mai frumoasa calatorie din viata mea de pana acum. Nu, nu a plouat cu galeata, doar a picurat si asta cand eram in masina. Cerul nu a fost atat de senin pe cat as fi sperat eu, dar am reusit sa fac cateva poze care sa-mi tina de cald la iarna cand ma voi
incalzi cu aceste amintiri. Pe de o parte si de alta a drumului nu vezi decat munti, vai, portiuni impadurite cat si creste de munti pietruite. Cand zici ca ai ajuns la cel mai inalt punct, imediat dupa curba, drumul te duce mai apropae de nori.
Dincolo de aceste minunatii, se afla statiune Ranca, ce m-a lasat cu un gust amar deoarece definitia mea pentru "statiune turistica" este departe de ceea ce ofera Ranca. Case, vile, hoteluri neterminate, in paragina, lipite una de alta, fara pic de curte, desi natura ofera muuult spatiu pentru gradini de vis. La cat de superba este acea zona, aceasta statiune ar trebui sa fie un paradis. Din pacate, este departe de a fi asa.
Cu toate acestea, Transalpina merita vazut, cel putin o data in viata. Este printre putinele drumuri din tara pe care se poata ajunge cu masina pana la nori si chiar deasupra lor.
Stire 12 august 2011 (sursa aici): "O situaţie întocmită de reprezentanţii de la Drumuri Naţionale (secţia Târgu-Jiu - n.r.) a arătat faptul că, într-o zi lucrătoare, timp de patru ore, 1.600 de maşini au urcat din Novaci către Transalpina, numărul fiind mult mai mare decât cel înregistrat în perioadele anterioare. Mai mult, mii de maşini tranzitează zilnic Transalpina, lucru care ne arată că acest drum a depăşit Transfăgărăşanul şi nu poate decât să ne bucure, cu toate că, deocamdată, nu este atât de mediatizat", a declarat, vineri, subprefectul Marcel Romanescu. Reprezentantul guvernului a arătat că drumul rutier, care atinge altitudinea maximă în Pasul Urdele (2.145 de metri), nu este prevăzut pentru tranzitul camioanelor sau al maşinilor de mare tonaj, fiind destinat cu precădere traficului uşor cu scopul dezvoltării turismului în zonă. Afirmaţiile subprefectului survin în condiţiile în care autorităţile sunt chemate să se pronunţe asupra cererii unui investitor privat, care a concesionat terenul obştei Berceşti, pe o perioadă de 49 de ani, şi care intenţionează să amenajeze la Rânca o carieră de granit, ceea ce ar însemna şi tranzitarea Transalpinei de camioane. "În acest moment, Transalpina nu este prevăzut să fie tranzitat de camioane sau maşini mari, este destinat dezvoltării turismului. Eu nu sunt împotriva investiţiei respective, mai ales că investitorul va plăti taxe primăriei Novaci şi s-a angajat că va crea locuri de muncă pentru o sută de persoane din zonă, dar trebuie să găsim soluţii, atât pentru ca drumul să nu fie distrus de camioanele ce îl vor tranzita cu granit, cât şi pentru persoanele care locuiesc în apropierea locului unde va fi cariera, să nu fie deranjate de dinamitările care vor avea loc sau, mai rău, să nu le fie distruse casele", a spus Marcel Romanescu. Potrivit acestuia, o întâlnire între autorităţile locale, reprezentanţii instituţiilor chemate să dea avizele necesare înfiinţării carierei de granit şi concesionarul terenului din Berceşti este prevăzută pentru 23 august în vederea găsirii unei soluţii.
Pin It
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu